اعلان

فات الميعاد - ام كلثوم

فات الميعاد وبقينا بعاد 
والنار  بقت .. النار دخان ورماد
 فات .. فات الميعاد 


تفيد بإيه يا ندم وتعمل إيه يا عتاب 
طالت ليالي .. ليالي الألم
واتفرقو الأحباب .. واتفرقوا
وكفايه بقى تعذيب وشقى 
ودموع في فراق ودموع في لقى
تعتب عليا ليه .. أنا في إيديا إيه 
فات الميعاد فات فات الميعاد

ياما.. ياما كنت اتمنى اقابلك بابتسامة 
أو بنظرة حب .. أو كلمة ملامة
بس انا نسيت الابتسام .. زى ما نسيت الآلام 
 والزمن بينسى حزن وفرح ياما
 إن كان على الحب القديم .. إن كان على الجرح الأليم
ستاير النسيان نزلت بقالها زمان
 وإن كان على الحب القديم وآساه .. انا نسيته .. أنا
ياريت كمان تنساه .. كمان تنساه
تفيد بإيه .. إيه .. إيه يا ندم يا ندم يا ندم 
وتعمل إيه .. إيه يا عتاب
طالت ليالى الألم .. واتفرقوا الأحباب .. اتفرقوا
وكفاية بقى .. تعذيب وشقى 
وكفاية بقى .. تعذيب وشقى
ودموع في فراق .. ودموع في لقى
 تعتب عليا ليه .. انا بإيديا إيه 
فات الميعاد فات

الليل ..  ودقة الساعات تصحى الليل
الليل ..  وحرقت الآهات في عز الليل
وقسوة التنهيد والوحدة والتسهيد لسه ماهمش بعيد
وعايزنا نرجع زى زمان
قول للزمان ارجع يا زمان
وهاتلى قلب لا داب ولا حب
ولا انجرح ولا شاف حرمان
تفيد بإيه.. إيه.. إيه يا ندم يا ندم
 وتعمل إيه.. إيه يا عتاب
طالت.. ليالى الألم واتفرقو الأحباب.. اتفرقوا
وكفايه بقى.. تعذيب وشقى
ودموع في فراق.. ودموع في لقى
تعتب عليا ليه.. انا بإيديا إيه .. فات الميعاد

من نارى .. من طول لياليا وفرحة العزال فيا
من قسوتك وانت حبيبى وقسوة الدنيا عليا
بينى وبينك هجر وغدر وجرح في قلبى داريته
 بينى وبينك ليل وفراق وطريق أنت اللى بديته
تفيد بإيه يا ندم.. وتعمل إيه.. إيه يا عتاب
طالت ليالى الألم .. واتفرقو الأحباب
وكفاية بقى .. تعذيب وشقى 
ودموع في فراق ودموع في لقى
تعتب عليا ليه.. أنا بإيديا إيه
فات الميعاد


كلمات: الشاعر مرسي جميل عزيز
ألحان: بليغ حمدي

Share this

شاركشارك