اعلان

حلوة بلادي السمره - وردة الجزائرية

حلوة بلادى .. السمرة بـــــلادي .. الــــحـــــــــرة بلادي
وأنا على الربابه بــغـــنـي .. ما املــــكـــــــش غــــير
إنـي اغــنـي وأقــــــول .. تعــيــشـــي يا مـــــصـر



وأنا عــلـــى الربـابـه بغني .. ما املــــــكــــش غـــيـر
غــــــــــنــــوه أمـــــــــل للجـنـود أمـــــــل للنصـر
ليــــــــــكي يا مـــصـــر

وأنا على الربابــه بـغـني .. اغني وأبــارك
كل خطـوه تعـدّي .. تعــدّي ع الـطـريـق الصعب
تحيــا مصــــر

وأنا على الربــابه بغني .. وبغنّي غـنوة الحـرّية
قول معايا يـا شـعب .. تحـيا مــــــــــصــــر
حلوة بلادي .. السـمرة بلادي .. الحـرة بلادي

وأنا على الربابه بـغـني .. يا عاشـق ومـغــنـي
وإيه هـــكـون جــــنـــب عــــشـــاقك
يـا مــــــــصــــر

وانا على الربابة بغني .. وأنت اللى ما بتنسيش
شهيد اتصدر .. بدمّه ع التراب الحُر
فـــــداكي يامـــــصــــــــر

كلمات : عبد الرحيم منصور
الحان : بليغ حمدى

Share this

شاركشارك